• Welcome to MacanEVowners! If you're joining us from Taycanforum.com, then you may already have an account here.

If you were registered on Taycanforum as of January 24, 2024 or earlier, then you can simply login here with the same username and password

If you wish, you can remove your account here.
Sponsored

Nederlandse rijders met Innodrive-problemen

Pepppie

Macan 4
Well-Known Member
First Name
Mark
Threads
3
Reaction score
79
Vehicles
Porsche Macan
Country flag
Question for Dutch-drivers with Innodrive-issues

Even een vraag voor Nederlandse rijders die problemen met Innodrive ervaren (ook na de 28.13 update):

Met mijn dealer ben ik op het punt gekomen dat zij niets meer voor mij kunnen betekenen voor de problemen die ik ervaar met Innodrive. De klachten zijn o.a.:

- (veelvuldige) meldingen dat het systeem niet geactiveerd kan worden (ook al net na vertrek)
- (veelvuldige) meldingen dat het systeem gedeactiveerd wordt
- (zeer veelvuldig) storingsmelding dat niet alle rijhulpsystemen beschikbaar zijn
- 'bouncen' door de baan (van links naar rechts bewegen, geen rechte lijn houden)
- 'bonken' als je op adaptive cruise rijdt en iets gas bijgeeft (zodra ik het pedaal iets indruk, geeft de auto eerst een schok)

Ik heb aangegeven dat ik een juridisch traject wil voorkomen (non-conformiteit). Dat ik snap dat de dealer weinig met software kan, anders dan de laatste softwarestand laden, maar dat ik wel van hen verwacht dat zij richting Porsche AG actie ondernemen. Hiertoe zijn zij dan ook bereid, ook omdat de betreffende directeur van de vestiging de problemen herkent uit eigen ervaring.

Als gebruiker van dit forum weet ik dat er veel problemen met Innodrive zijn door alle berichten die hierover worden geplaatst. In mijn optiek zou het krachtig zijn als we met meer (Nederlandse) rijders ons bij Porsche melden. Graag hoor ik wie hier aan mee wil doen. Nogmaals; ik ben niet van plan om er een enorm juridisch traject van te maken, maar wel ons kenbaar te maken en Porsche AG om een oplossing te vragen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan verlengde garantie, want wie zegt ons dat dit idd software-problemen zijn?

Hoor graag van jullie!

Nb; bijgevoegd nog wat van de verschillende foutmeldingen die ik krijg.

Electric Macan EV Nederlandse rijders met Innodrive-problemen IMG_0968

Electric Macan EV Nederlandse rijders met Innodrive-problemen IMG_1022

Electric Macan EV Nederlandse rijders met Innodrive-problemen IMG_1413

Electric Macan EV Nederlandse rijders met Innodrive-problemen IMG_0958

Electric Macan EV Nederlandse rijders met Innodrive-problemen IMG_0989
Sponsored

Brake

Macan Turbo
Active Member
Threads
0
Reaction score
35
Vehicles
Porsche Macan Turbo
Country flag
Question for Dutch-drivers with Innodrive-issues

Even een vraag voor Nederlandse rijders die problemen met Innodrive ervaren (ook na de 28.13 update):

Met mijn dealer ben ik op het punt gekomen dat zij niets meer voor mij kunnen betekenen voor de problemen die ik ervaar met Innodrive. De klachten zijn o.a.:

- (veelvuldige) meldingen dat het systeem niet geactiveerd kan worden (ook al net na vertrek)
- (veelvuldige) meldingen dat het systeem gedeactiveerd wordt
- (zeer veelvuldig) storingsmelding dat niet alle rijhulpsystemen beschikbaar zijn
- 'bouncen' door de baan (van links naar rechts bewegen, geen rechte lijn houden)
- 'bonken' als je op adaptive cruise rijdt en iets gas bijgeeft (zodra ik het pedaal iets indruk, geeft de auto eerst een schok)

Ik heb aangegeven dat ik een juridisch traject wil voorkomen (non-conformiteit). Dat ik snap dat de dealer weinig met software kan, anders dan de laatste softwarestand laden, maar dat ik wel van hen verwacht dat zij richting Porsche AG actie ondernemen. Hiertoe zijn zij dan ook bereid, ook omdat de betreffende directeur van de vestiging de problemen herkent uit eigen ervaring.

Als gebruiker van dit forum weet ik dat er veel problemen met Innodrive zijn door alle berichten die hierover worden geplaatst. In mijn optiek zou het krachtig zijn als we met meer (Nederlandse) rijders ons bij Porsche melden. Graag hoor ik wie hier aan mee wil doen. Nogmaals; ik ben niet van plan om er een enorm juridisch traject van te maken, maar wel ons kenbaar te maken en Porsche AG om een oplossing te vragen. Ik denk hierbij bijvoorbeeld ook aan verlengde garantie, want wie zegt ons dat dit idd software-problemen zijn?

Hoor graag van jullie!

Nb; bijgevoegd nog wat van de verschillende foutmeldingen die ik krijg.

IMG_0968.webp

IMG_1022.webp

IMG_1413.webp

IMG_0958.webp

IMG_0989.webp
I recognize myself here total not in
Ik herken mezelf hier totaal niet in

Ben hartstikke tevreden over Innodrive ná de update. Hij rijdt veel soepeler in het midden van de baan na de update, voorheen stuiterde hij van lijn tot lijn. Tevens bijna geen foutmeldingen meer. Macan Turbo juli 25 geleverd.

OP
OP
Pepppie

Pepppie

Macan 4
Well-Known Member
First Name
Mark
Threads
3
Reaction score
79
Vehicles
Porsche Macan
Country flag
Goed te horen en zal je even onthouden. Mogelijk dan toch hardwarematig in mijn geval!

Bennie

Macan 4
Well-Known Member
First Name
Ben
Threads
4
Reaction score
85
Vehicles
Macan 4, MINI Cooper S
Country flag
Ik heb een Macan 4 van oktober 2024. Van begin af aan enkel soms de gebruikelijke gele waarschuwingen. Verder geen enkel probleem. Ook vandaag weer een lange rit in slecht weer achter de rug en de Innodrive werkt prima. Mijn Taycan zwalkte tussen de lijnen, de Macan is beduidend koersvaster. Ik heb de grote software update gepland voor het einde van deze maand. Hopelijk blijft het zo…

Wel heel spijtig voor jou dat je dit probleem hebt. Heb je zo’n prachtig interieur van Cools (zit bij mij om de hoek) en dat dit…

hans_

Macan 4S
Member
First Name
Hans
Threads
0
Reaction score
12
Vehicles
Tesla Model 3
Country flag
Sorry to hear this…

onwijs vervelend voor je. Heb 4S uit maart met Innodrive. Héél incidenteel <1* maand- een melding maar werkt verder bizar goed. Geen zwalken of welk probleem dan ook.

Hoop dat je wat aan deze informatie hebt; lijkt toch echt incidentele -maar zeer ernstige- ellende.
Sterkte, Hans

MaccyT

Macan Turbo
Well-Known Member
First Name
Maarten
Threads
0
Reaction score
120
Vehicles
Macan Turbo / Audi Q3 TFSIe
Country flag
@Pepppie ik heb ook jaren een E-tron gereden met alle feitelijk zelfde hulp systemen en mij viel wel iets op.

Het “bouncen” tussen de lijnen doet hij bij mij alleen als er een dubbele middenstreep is zonder groene strook ertussen. Dit deed mijn E-tron niet. Bij het inschakelen zie ik in de HUD ook van die groene stippeltjes lijnen wat de baan markering kort weergeeft en inderdaad ziet hij dus de meest linker streep dan als einde baan en rechts gaat het wel goed. Dit zorgt voor wat ping pong gedrag. Ik heb het op een specifieke N weg die ik 1-2x per week rijd en zet hier dus die steering assistance even uit.

Verder heb ik nog 1 punt op de A9 bij Amstelveen en die grote weg die omgelegd is dat hij aangeeft dat niet alle rij hulpsystemen mogelijk goed functioneren en dat ik het midden display in de gaten moet houden. Echter komt dat door de GPS die even in de war is en op dit punt had mijn E-tron exact hetzelfde. (Ook Tesla’s en andere merken hebben daar last.)
Overigens blijft alles wel werken en negeer ik de melding.

Daarnaast (maar ook dat is normaal) had ik van de week direct na het starten dat nog niet alle sensoren goed ijsvrij waren en kon ik het niet inschakelen. Echter na 10min en op de snelweg te zijn kon ik het gewoon allemaal inschakelen.

Mijn E-tron lag er ook regelmatig uit, ook bij regenbuien veel wat ik tot nu toe nog helemaal niet gehad heb en sinds eind november heb ik een Macan uit juli 2025 en nu 7000km gereden.

Wellicht is het mogelijk om eens een dag of 2 te ruilen met een andere Macan en dan gewoon je dagelijkse routine te rijden? Als ik de berichten hier zo lees dan lijken er namelijk (net als bij de A6/Q6) helaas wat maandagmorgen modellen te zijn die onverklaarbaar veel storingen vertonen. Hier was laatst ook in een topic een poll en die laat hetzelfde zien. 95% was dik tevreden met weinig storingen maar diegene die problemen ervaren zijn ook echt serieus ernstig en kunnen bijna nooit verklaard worden. Wel viel op volgens mij dat het over het algmeen de MY24 modellen betreft.

Je dealer staat niet open voor 2 dagen even ruilen met een demo ofzo? Desnoods neemt een monteur jouw huidige ook even mee voor wat ritjes, ze moeten vast weleens wat onderdelen uit een andere vestiging halen ofzo? Dat lijken mij toch de enige praktijk testen die waardevol en uitsluitsel kunnen geven wat wel en niet normaal is. Ik ben de beroerdste niet om desnoods een ochtend eens een traject samen te rijden in elkaars auto en dan te kijken wat ze doen achter elkaar aan maar Rotterdam is niet om de hoek, wellicht is er een ander dichter in de buurt die voor zoiets even te porren is?

Last edited:
OP
OP
Pepppie

Pepppie

Macan 4
Well-Known Member
First Name
Mark
Threads
3
Reaction score
79
Vehicles
Porsche Macan
Country flag
Thanks for your feedback!

Fijn te horen dat jullie deze problemen niet hebben. Zeker ook omdat jullie ook in Nederland rijden en dat het systeem dus hetzelfde zou moeten functioneren. Ik hoop dat er nog een aantal mensen zich meldt hier, want mogelijk kan ik dan nog meer pinpointen op wat evt. het probleem zou kunnen zijn.

@MaccyT dank voor jouw specifieke info. De A9 rijd ik ook regelmatig, dus zal daar ook eens opletten wat mijn auto doet. Wbt die Audi's, heb je toevallig ook ergens gelezen wat daar de oplossing voor was? Mogelijk kan Porsche daar ook mee verder. Zelf heb ik 21 jaar BMW gereden, waarvan de laatste 6 jaar met driving assistent en herken niets van al deze problemen. Werkte altijd perfect.

Ik heb al een paar dagen met een andere Macan gereden, maar toen was het perfect weer (en warmer) en leek hij minder problemen te hebben. Directrice van de vestiging herkent mijn problemen met Innodrive, dus gelukkig is dat geen discussie. Ik zal eens aangeven dat ze uitzoeken wat er evt. veranderd is in de onderdeelnummer t.o.v. MY26 (in heb nml. een vroege MY25).

@Bennie gelukkig rijdt de auto verder prima en is het nog steeds een plaatje ;-) Innodrive-problemen oplossen en ik ben helemaal blij!

MaccyT

Macan Turbo
Well-Known Member
First Name
Maarten
Threads
0
Reaction score
120
Vehicles
Macan Turbo / Audi Q3 TFSIe
Country flag
Je hebt geen schades gereden verder en ook geen folie of wraps aangebracht?
Op mijn E-tron een keer schade aan de voorzijde gehad door een bouw busje waarna ik na reparatie ook veel sensor klachten had en voornamelijk bij slecht weer, bleek na onderzoek dat ze de kentekenplaat met verkeerde schroeven hadden bevestigd (metaal) waardoor die radar dus in storing ging.

Ook bij de Audi A6/Q6 zijn er bij die probleem gevallen nog geen duidelijke oplossing helaas. Al pushen ze ook daar nu nieuwere software waarvan iedereen hoopt dat het de problemen gaat wegnemen. Dat zou bij ons echter de 28.13 update moeten zijn maar dat lijkt ook volgens de poll op dit forum bij de probleemgevallen niet een duidelijke oplossing.

OP
OP
Pepppie

Pepppie

Macan 4
Well-Known Member
First Name
Mark
Threads
3
Reaction score
79
Vehicles
Porsche Macan
Country flag
Nee geen schades of iets. Ik heb inmiddels de vraag bij ze uitgezet om te checken of de modules van het Innodrive-systeem (een) revisie(s) hebben gehad en of daar changelog's van bekend zijn. Mogelijk dat daar iets in gevonden kan worden..
Sponsored